1. ZEW Discussion Paper Nr. 00-50 // 2000

    Länderautonomie in der Einkommensteuer: Konsequenzen eines Zuschlagsmodells

    In der Diskussion um die Reform der föderalen Finanzverfassung wird oft eine Stärkung der Steuerautonomie der Länder gefordert. Seitens der Befürworter wird die damit verbundene Ausweitung der…

  2. ZEW Discussion Paper Nr. 00-49 // 2000

    Jobs. Jobs? Jobs! Orientierungshilfen für den Weg zu mehr Beschäftigung

    Der Reduktion der Arbeitslosigkeit kommt ein hoher Stellenwert in der wirtschaftspolitischen Debatte in Deutschland zu. Diese Studie beschreibt die Höhe und Strukltur der Arbeitslosigkeit in Deutschaknd und…

  3. ZEW Discussion Paper Nr. 00-47 // 2000

    Empirical Determinants of Employee Resistance Against Innovations

    Employee resistance against innovations is a virulent phenomenon and there is a broad theoretical literature on its determinants. The empiri- cal evidence is scarce, however, and mainly provides descriptive…

  4. ZEW Discussion Paper Nr. 00-39 // 2000

    New Economy Accounting: Why Are Broad-Based Stock Option Plans So Attractive?

    In recent years stock option plans have become a substantial part of compensation schemes in U.S. companies. While in the beginning companies granted options only to the top-management more and more companies…

  5. ZEW Discussion Paper Nr. 00-35 // 2000

    Internationalisation of High-Tech Start-Ups and Fast Growth-Evidence for UK and Germany

    Investment Opportunities in Central and Eastern European Equity Markets For firms acting in technological niches the expansion into foreign markets can be a way to increase sales and to thus to recover initial…

  6. ZEW Discussion Paper Nr. 00-30 // 2000

    Does R&D-Infrastructure Attract High-Tech Start-Ups?

    Our research, based on the ZEW-Foundation Panel East, examines whether high-tech start-ups are mainly founded in scientific and infrastructural well suited regions or not. Estimation results on the level of…

  7. ZEW-Dokumentation Nr. 00-11 // 2000

    Internalisierung externer Klimakosten im Pkw-Verkehr in Deutschland

    Der Pkw-Verkehr trägt durch seine CO2-Emissionen in der Höhe von ca. 102 Mio.t/Jahr (Stand: 1997) zum Treibhauseffekt bei und ist damit der größte Verursacher externer Klimakosten im Verkehrssektor. Die externen…

  8. ZEW-Dokumentation Nr. 00-10 // 2000

    Quellen für Innovationen: Analyse der ZEW-Innovationserhebungen 1999 im Verarbeitenden Gewerbe und im Dienstleistungssektor

    Die deutsche Wirtschaft ist hoch innovativ. Sowohl 2 von 3 Unternehmen des Verarbeitenden Gewerbes als auch des Dienstleistungssektors haben nach den jüngsten Innovationserhe-bungen des ZEW in den Jahren 1996…