Publikationen des Forschungsbereichs Marktdesign

  1. ZEW Discussion Paper Nr. 20-014 // 2020

    A Small Volume Reduction that Melts Down the Market: Auctions with Endogenous Rationing

    Auctions with endogenous rationing have been introduced to stimulate competition. Such (procurement) auctions reduce the volume put out to tender when competition is low. This paper finds a strong negative…

  2. ZEW-Kurzexpertise Nr. 20-03 // 2020

    Homeoffice in Zeiten von Corona

    Das Arbeiten von zu Hause erlebt angesichts der Corona-Krise einen ungeahnten Schub. Tatsächlich wurde das Potenzial an beruflichen Tätigkeiten, die auch im Homeoffice erledigt werden könnten, schon zuvor…

  3. ZEW-Kurzexpertise Nr. 19-06 // 2019

    Endogene Rationierung in Ausschreibungen für erneuerbare Energien

    In verschiedenen Ländern wie z.B. Deutschland und Frankreich wurde in den jüngsten Ausschreibungsrunden für den Bau neuer Windenergieanlagen an Land die Ausschreibungsmenge von der Angebotsmenge nicht oder nur…

  4. ZEW-Kurzexpertise Nr. 19-03 // 2019

    Homeoffice bietet Vorteile, hat aber auch Tücken

    Flexible Arbeitsmodelle sind im Zuge der Digitalisierung stärker in den Fokus von Personalmanagern/-innen gerückt. Auch die Politik widmet sich dem Thema zunehmend, wie der jüngste Vorstoß zur Einführung eines…

  5. ZEW Discussion Paper Nr. 19-062 // 2019

    Commitment in First-Price Auctions

    We study the role of commitment in a first-price auction environment. We devise a simple two-stage model in which bidders first submit an initial offer that the auctioneer can observe and then make a…

  6. ZEW Discussion Paper Nr. 19-061 // 2019

    How the Auction Design Influences Procurement Prices: An Experiment

    The targeted design of auctions has to take behavioral regularities into account. This paper explores whether procurement auction formats can take advantage of bidders' willingness-to-pay-willingness-to-accept…