Publications of the Research Unit Economics of Innovation and Industrial Dynamics

  1. ZEW policy brief No. 13-06 // 2013

    The Research Use Exemption from Patent Infringement – Boon or Bane?

    A research use exemption enables companies or research institutions to apply patented know-how of third parties for research purposes for free without being sued for hurting patent rights.Depending on the extent…

  2. ZEW policy brief No. 13-03 // 2013

    Public Support to the European Auto Industry

    Public intervention in the automotive industry has a long, global history. In Europe, both, individual member states and the European Union (EU), often allocate public resources to automobile manufacturers…

  3. ZEW policy brief No. 13-01 // 2013

    Start-up Financing: How Credit Ratings and Bank Concentration Impact Credit Access

    Start-ups, especially those in high-tech industries, are an important force for innovation. They contribute to the competitive success of the economy, and help to create new jobs. Bank financing is the most…

  4. Discussion and Working Paper // 2013

    The Impact of Green Innovation on Employment Growth in Europe

    The paper makes two contributions. First, it provides a survey of the literature on the link between eco-innovation and employment. It looks especially at the measurement, data and indicators used for…

  5. Branchenreport Innovationen // 2013

    2013 - EDV und Telekommunikation

    Jahrg.21, Nr. 18, Januar 2014

    Die EDV- und Telekommunikationsbranche in Deutschland zeigt sich auch in Zeiten wirtschaftlicher Herausforderungen stabil. Die Innovatorenquote, d.h. der Anteil der Unternehmen,…

  6. Branchenreport Innovationen // 2013

    2013 - Technische und FuE-Dienstleistungen

    Jahrg. 21, Nr. 19, Januar 2014

    Die schwierigerewirtschaftliche Situati-onder technischen Dienstleistungen (Inge-nieur-und Architekturbüros, technische La-bore) und der FuE-Dienstleisterim Jahr 2012 spiegelte…

  7. Branchenreport Innovationen // 2013

    2013 - Beratung und Werbung

    Jahrg.21, Nr. 20, Januar 2014

    Die Beratungs- und Werbebranche stand 2012 vor wirtschaftlichen Herausforderungen, die auch für das kommende Jahr anzuhalten scheinen. Ein Spiegelbild dieser Lage zeigt sich in…