1. ZEW policy brief Nr. 21-09 // 2021

    Ausblick auf die COP26 in Glasgow

    Bei der 26. UN-Klimakonferenz in Glasgow geht es um die Umsetzung der Ziele aus dem Pariser Klimaschutzabkommen. Im Mittelpunkt steht dabei die schrittweise Zielerhöhung der einzelnen Länder, die sich…

  2. ZEW policy brief Nr. 21-08 // 2021

    Bildungsinvestitionen optimieren

    In den letzten beiden Jahrzehnten hat das deutsche Hochschulsystem eine beachtliche Expansion erfahren. Da die Hochschulen in Deutschland überwiegend aus öffentlichen Mitteln finanziert werden, stellt sich die…

  3. #ZEWPodcast // 2021

    Folge 15 mit Prof. Achim Wambach, PhD: Energiewende und Wettbewerb im neuen Koalitionsvertrag

    Deutschland bekommt zum ersten Mal eine Ampelregierung. Die Erwartungen sind hoch, insbesondere die Bewältigung der Klimakrise gleicht einer Herkulesaufgabe. In ihrem Koalitionsvertrag zeigen SPD, Grüne und FDP…

  4. Beiträge in Sammel- und Tagungsbänden // 2021

    The Role of Buyer Competence

    Kapitel des E-Book herausgegeben von Oriana Bandiera, Erica Bosio und Giancarlo Spagnolo

  5. ZEW Discussion Paper Nr. 21-094 // 2021

    Long-Term Health Insurance: Theory Meets Evidence

    To insure policyholders against contemporaneous health expenditure shocks and future reclassification risk, long-term health insurance constitutes an alternative to community-rated short-term contracts with an…

  6. ZEW Discussion Paper Nr. 21-093 // 2021

    Procuring Survival

    Public spending (i.e., “G”) enables governments to fulfill their fiscal policies. This paper takes a micro perspective and quantifies the impact of procurement spending — a specific component of G — on firm…

  7. ZEW Discussion Paper Nr. 21-092 // 2021

    Nonlinear Prices, Homogeneous Goods, Search

    We analyze competition on nonlinear prices in homogeneous goods markets with consumer search. In equilibrium firms offer two-part tariffs consisting of a linear price and lump-sum fee. The equilibrium production…

  8. ZEW Discussion Paper Nr. 21-091 // 2021

    Information Acquisition and Diffusion in Markets

    Consumers can acquire information through their own search efforts or through their social network. Information diffusion via word-of-mouth communication leads to some consumers free-riding on their “friends”…

  9. ZEW Discussion Paper Nr. 21-090 // 2021

    Truly Costly Search and Word-Of-Mouth Communication

    In markets with search frictions, consumers can acquire information about goods either through costly search or from friends via word-of-mouth (WOM) communication. How do sellers’ market power react to a very…

  10. ZEW Discussion Paper Nr. 21-089 // 2021

    Uncertain Product Availability in Search Markets

    In many markets buyers are poorly informed about which firms sell the product (product availability) and prices, and therefore have to spend time to obtain this information. In contrast, sellers typically have a…